3. klasse “Kend dit lokale museum”

Udbyder: Vardemuseerne

Indholdsbeskrivelse

  • Undervisningsforløbets omdrejningspunkt vil være det museum som er lokalt i forhold til en given skole. En central del af undervisningsforløbet vil bestå i et besøg på museet, hvor eleverne gennem leg, undervisning og gående på opdagelse i udstillingerne, lærer om de historier og temaer som museet indeholder.

Formål

  • At introducere eleverne til deres lokale museum og gøre dem til ambassadører, for de historier og fortællinger, der bliver fortalt på deres lokale museum.
  • Der fokuseres på, at introducere eleverne til nye begreber, som der arbejdes med i opgaverne og under besøget på museet.
  • Her kan med fordel arbejdes tværfagligt.

Fælles mål

  • Se de enkelte forløbsbeskrivelser for nærmere forklaring af forløbets Fælles Mål.

Forberedelse

  • Klassen vil modtage et MUSEUMSPAS, hvori der er opgaver som knytter sig til før, under og efter.  Opgaverne/materialet vil appellere til tværfaglighed, sproglig udvikling og kreativitet.
  • Desuden er passet personligt for den enkelte elev. Lærervejledning til forløbet “Kend dit lokale museum” (Museumspas Lærervejledning 2018).
  • Herunder finder du forløbsbeskrivelser tilknyttet til muséerne

Eftermateriale

    • En del af efterarbejdet vil bestå i færdiggørelsen og fortællingen om elevens eget museumspas.

Opbygning af undervisningsforløb

  • Undervisningsforløbet er opbygget efter opskriften før-under-efter. Dette betyder, at der før besøget på museet vil være opgaver at løse bl.a. i elevens eget museumspas. Dette er med til at danne rammen om museumsbesøget.
  • Slutteligt vil der være opgaver at arbejde med tilbage på klassen efter besøget på museet. Her vil den centrale opgave være at færdiggøre elevens museumspas, samt at udfylde fortællingen omkring passet og dermed fortællingen om elevens eget besøg på museet.
  • Passet er elevens eget og kan derfor med fordel bringes i spil op til ferier eller andre ture ud af huset.

Varighed af undervisningsforløb

  • Det anbefaledes at sætte 2-3 lektioner af til før og efter opgaverne/øvelserne. Mens selve besøget er rammesat til 4 lektioner.

Tid og sted for besøg

  • Der er forsøgt taget højde for hvilke museer der ligger tættest på skole, således ingen skal transportere sig på tværs af kommunen.
  • Der kan bookes et undervisningsforløb her.

Kontaktinformation ved Vardemuseerne LÆRING: abp@vardemuseum.dk